اخبار خشکباربازرگانیمقالات

انواع پسته صادراتی، قیمت و خرید

خرید و قیمت بهترین پسته ایران

انواع پسته صادراتی، قیمت و خرید بهترین نوع پسته ایران

پسته از جمله آجیل‌های خوشمزه و پرطرفدار در ایران و جهان محسوب می‌شود. پسته‌ها میوه درخت‌های کوچکی هستند که سر چشمه آن‌ها منطقه خاورمیانه است. پسته در کشور‌های مختلفی مانند ترکمنستان، غرب افعانستان، سوریه و ایران رشد می‌کند. همان طور که می‌دانید پسته یکی از آجیل‌های گران قیمت است که در تمام نقاط دنیا طرفداران زیادی دارد. در این مقاله انواع پسته صادراتی ایران رو به شما معرفی میکنیم تا بتونید بهترین انتخاب رو برای مهمانی ها و حتی صادرات این آجیل خوشمزه داشته‌باشید.

ایران سال‌های زیادی است که این محصول را به کشور‌های مختلف صادر می‌کند و مدت هاست جایگاه اول صادرات پسته را از آن خود کرده و پس از کشور ما آمریکا و چین در جایگاه‌های دوم و سوم هستند. پسته‌های صادراتی دارای انواع مختلفی بوده و هر نوع پسته‌ای را به کشور‌های دیگر صادر نمی‌کنند.

انواع پسته صادراتی در ایران

در ایران بیش از ۷۰ نوع پسته موجود است و همان طور که اشاره کردیم تنها پسته‌های خاصی را جهت صادرات به کشور‌های دیگر انتخاب می‌کنند. تمام پسته‌های ایرانی خوش طعم هستند، اما بعضی از آن‌ها باهم تفاوت‌هایی دارند. می‌توان گفت بهترین نوع پسته برای صادرات محصولات زیر هستند:

پسته صادراتی بادامی

یکی از انواع پسته صادراتی، پسته بادامی است که به آن پسته سفید نیز می‌گویند. پسته سفید یا بادامی در شهر‌های کرمان، یزد و خراسان کشت می‌شود. این نوع پسته در گروه پسته‌های خندان قرار داشته و سایز آن از ۲۶ شروع شده و تا ۳۸ نیز ادامه دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع پسته صادراتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارای ظاهری سفید
  • دارای پوست کدر
  • بادامی شکل و کشیده
  • دارای قیمت مناسب

پسته احمد آقایی

یکی دیگر از انواع پسته صادراتی، پسته احمد آقایی است که امروزه به یک پسته معروف تبدیل شده و افراد زیادی آن را مصرف می‌کنند. این پسته را با نام پسته خندان نیز می‌شناسند. سایز این پسته از ۲۳ تا ۳۲ بوده و عمده تولید آن را به کشور‌های دیگر ارسال می‌کنند. بیشترین میزان تولید پسته احمد آقایی به استان کرمان تعلق دارد. پسته احمد آقایی را به کشور‌های اروپایی زیادی مانند ایتالیا صادر می‌نمایند. مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول عبارت‌اند از:

  • دارای ابعاد نسبتاً بزرگ
  • پوسته بیرونی یک دست قرمز
  • داخل پسته سبز رنگ است.
بهترین پسته صادراتی ایران
بهترین پسته صادراتی ایران

پسته صادراتی اکبری

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین انواع پسته صادراتی، پسته اکبری است که نمونه دیگر از پسته خندان و انواع پسته صادراتی بوده و در کشور‌های مختلف آن را با نام پسته ایرانی می‌شناسند. پسته اکبری بهترین نوع پسته از میان انواع پسته صادراتی برای صادرات به شمار می‌رود. این نوع پسته ظاهری کشیده و بسیار کشیده دارد و در سایز‌های ۲۰ تا ۲۸ موجود است. تولید‌کنندگان اصلی این نوع پسته استان‌های خراسان، سمنان و کرمان هستند که کرمان بیشتر از سایر شهر‌ها پسته اکبری را کشت می‌کند.
یکی از تفاوت‌های پسته اکبری با سایر پسته‌ها در این است که این نوع پسته بیشتر از پسته‌های دیگر بر روی می‌ماند تا زمانی که موعد برداشت آن فرا رسد. با این حال یکی از عمده مشکلاتی که برای صادرات این نوع پسته پیش می‌آید این است که اگر برداشت آن را به روز‌های آخر موکول کنند ممکن است پسته‌ها دچار آفت شوند که این موضوع صادرات آن را منتفی می‌کند و پسته‌ها خریداری نمی‌شوند.
بنابراین برداشت این نوع پسته در زمان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگی‌های پسته اکبری به شرح زیر است.

  • دارای ظاهری کشیده و جز خوش فرم‌ترین پسته‌ها
  • مناسب برای آجیل‌های پذیرایی و شیک
  • مناسب برای صادرات به کشور‌های تجملگرایی نظیر عربستان، امارات و کشور‌های عربی دیگر

پسته فندقی

بیشترین مقدار صادرات پسته در ایران به پسته‌های فندقی یا اوحدی اختصاص دارد. پسته فندقی یکی دیگر از انواع پسته صادراتی بوده که در تمام شهر‌های ایران تولید و کشت می‌شود. کرمان از شهر‌هایی است که بهترین نوع پسته فندقی و دیگر انواع پسته صادراتی را راهی بازار می‌کند. پسته فندقی در سایز ۲۸ تا ۴۰ در بازار موجود است. از مهم‌ترین ویزگی‌های این نوع پسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارای اندازه مناسب و تقریباً بزرگ
  • دارای عرض ۱۱ و قطر ۱۱. ۶ میلی‌متری
  • دارای طعمی لذیذ و فوق‌العاده
  • مغز سبز رنگ

کله قوچی

پسته صادراتی کله قوچی با نام تجاری جامبو یکی دیگر از انواع پسته صادراتی است. بزرگ‌ترین و درشت‌ترین پسته ایرانی این نوع پسته بوده که در دسته پسته‌های خندان قرار می‌گیرد. پسته‌های کله قوچی در سایز ۲۰ تا ۲۸ تولید و کشت می‌شوند. از مهم‌ترین ویژگی‌های پسته کله قوچی می‌توان قیمت مناسب آن‌ها در مقایسه با پسته‌های اکبری اشاره کرد و دلیل این امر این است که این پسته تولید انبوهی دارد.
پسته کله قوچی بهترین نوع پسته از میان انواع پسته صادراتی برای صادرات به کشور‌های مختلف دنیا به غیر از هند، عراق و کانادار است. این پسته برای صادرات به کشور آلمان مناسب بوده و بیشترین صادرات آن به کشور‌های عربی اختصاص دارد.

پسته ممتاز

یکی دیگر از انواع پسته صادراتی پسته های ممتاز هستند. پسته ممتاز از پسته‌های بادامی شکل بوده که در مقایسه با سایر پسته‌ها خوش طعم‌تر است. این نوع پسته زود گل داده و دیررس بوده به طوری که برداشت آن در دهه سوم شهریور انجام می‌شود. این نوع پسته به دلیل خوش طعم بودن یکی از بهترین نوع پسته‌ها برای صادرات محسوب می‌شود.
قیمت و خرید بهترین نوع پسته ایران
همان طور که متوجه شدید پسته‌هایی که در ایران تولید می‌شوند بسیار پرطرفدار و معروف هستند. قیمت هر کدام از پسته‌های ایرانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای محاسبه قیمت بهترین نوع پسته و انواع پسته صادراتی عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرند. از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر روی قیمت بهترین نوع پسته و انواع پسته صادراتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع پسته
  • قیمت پسته خام مورد نظر
  • نحوه بسته‌بندی بر اساس سفارش مشتری
  • هزینه‌های ارسال، باربری، بیمه و غیره
  • هزینه‌های مربوط به دریافت استاندارد
  • و غیره

بنابراین اگر قصد خرید بهترین نوع پسته یا یکی از انواع پسته صادراتی را دارید باید این موارد را در نظر داشته باشید. برای خرید بهترین نوع پسته می‌توانید به مراکز فروش معتبر و سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند مراجعه نمایید. مراجعه به مراکز فروش معتبر برای خرید پسته ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا برخی از فروشندگان ممکن است پسته درجه دو را به جای پسته درجه یک با قیمت بالا به شما ارائه دهند.

نتیجه گیری

برای صادرات پسته انواع مختلفی از پسته‌ها در ایران کشت می‌شود. انواع پسته صادراتی باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و بهترین نوع پسته باشند. هر کدام از پسته‌ها در مناطق خاصی از ایران کشت و تولید می‌شوند و برای صادرات بهترین نوع آن را بر اساس سفارش مشتری انتخاب می‌نمایند. همانطور که اشاره شد در ایران انواع زیادی از پسته‌ها موجود است که تنها برخی از آن­ها را که شناخته شده هستند، به کشورهای دیگر صادر می­کنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا