اخبار روغن خوراکیدانستنی هامقالات

بهترین روغن برای کبد چرب در بازار ایران کدام است؟

بهترین روغن برای کبد چرب در بازار ایران کدام است؟

بهترین روغن برای کبد چرب از میان روغن‌های طبیعی انتخاب می‌شود. قطعاً روغن‌های موجود در بازار که دارای پالم هستند برای سلامت انسان مفید نیستند. برای انتخاب بهترین روغن برای کبد چرب باید این نکته را بدانیم که کیفیت روغنی که ما مصرف می کنیم به شدت روی سلامت بدن و کبد ما تاثیر دارد. مصرف چربی های مختلف در رژیم غذایی ضروری است، اما اینکه از چه نوع چربی استفاده کنیم هم بسیار مهم است!

حذف روغن به صورت کامل از رژیم غذایی ممکن نیست. چراکه برخی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، امگا 3 و امگا 6 بدون مصرف روغن تأمین نمی‌شوند و همین خود باعث بروز بیماری‌های دیگری می‌شود، اما مصرف روغن‌های صنعتی که مملو از اسیدهای چرب ترانس هستند و حتی برخی از آن‌ها دارای پالم هستند اصلاً توصیه نمی‌شوند؛ زیرا برای سلامتی بدن و کبد انسان ضرر های زیادی دارند.

طبق تحقیقات انجام‌شده توسط پژوهشگران بهترین روغن برای کبد چرب همان روغن‌های خوراکی هستند که به صورت طبیعی به دست می آیند و مواد اضافی و مصنوعی ندارند. به عنوان مثال می‌توان گفت که انواع روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد، روغن‌زیتون، روغن کانولا، روغن نارگیل، روغن بادام، روغن ماهی و روغن حیوانی اگر به‌اندازه مناسب و درست مصرف شوند برای سلامت انسان و کبد چرب مفید هستند و می‌توان از آن‌ها به عنوان بهترین روغن برای کبد چرب نام برد.

کبد چرب چیست؟

پیش از این‌که بهترین روغن برای کبد چرب را به شما معرفی کنیم، ابتدا کمی درباره بیماری کبد چرب و دلایل به وجود آمدن این بیماری صحبت می کنیم. به تجمع بیش از حد و رسوب چربی در بافت کبد بیماری کبد چرب گفته می‌شود. این مشکل منجر به نارسایی های کبد شده و برای بدن مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

برای تشخیص بیماری کبد چرب میزان بافت چربی تشکیل دهنده کبد را اندازه گیری می‌کنند. اگر میزان بافت چربی کبد از ۱۰% وزن آن بیشتر باشد، در این حالت گفته می‌شود که کبد چرب شده است!

امروزه به خاطر رژیم های غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد الکل، روغن‌های صنعتی، فست فود و عدم تحرک کافی بسیاری از افراد دچار بیماری کبد چرب هستند. این بیماری معمولاً بی علامت است و به آن بیماری خاموش می گویند؛ اما رفته رفته بیماری کبد چرب باعث می‌شود تا التهاب کبد افزایش پیدا کند و تبدیل به سیروز یا سرطان کبد شود؛ بنابراین مصرف غذاهای سالم مانند بهترین روغن برای کبد چرب، استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به میزان زیادی از ابتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری کند.

بهترین روغن برای کبد چرب

همان‌طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم روغن‌های گیاهی و روغن‌هایی که از مواد طبیعی تهیه می‌شوند بهترین روغن برای کبد چرب هستند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مصرف روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان و کانولا کنجد و … هیچ ضرری برای بدن ندارد و هر چه این روغن‌ها را مصرف کنند مبتلابه بیماری کبد چرب نمی‌شوند؛ اما باید به این نکته هم توجه کنید که روغن‌های گیاهی برای بدن ضرری ندارند، اما مصرف بیش‌ازاندازه هر یک از این روغن‌ها می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

به عنوان مثال روغن ماهی جزو روغن‌های مناسب برای بدن انتخاب شده است، اما مصرف طولانی مدت و بیش‌ازحد این روغن هم می‌تواند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد و موجب تجمع چربی در کبد انسان شود. حالا با دانستن این اطلاعات بهتر است چند تا از بهترین روغن‌های گیاهی و طبیعی موجود در بازار که برای بدن مفید هستند به شما معرفی کنیم.

روغن‌زیتون

طبق تحقیقات انجام‌شده یکی از انواع بهترین روغن برای کبد چرب روغن‌زیتون است.

این روغن سرشار از امگا ۳، امگا ۶ و اسید اولئیک، ویتامین ‏E و ویتامین k است و به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان به میزان زیادی برای درمان کبد چرب مفید است. مصرف روغن‌زیتون باعث بالا رفتن سوخت‌وساز بدن می‌شود و خواص ضدالتهابی دارد.

بیماری کبد چرب موجب التهاب کبد می‌شود و مصرف این روغن به دلیل این‌که خواص ضدالتهابی دارد برای این بیماری مناسب است. روغن‌زیتون می‌تواند به میزان زیادی از تجمع چربی‌هایی مانند تری گلیسیرید در کبد جلوگیری کند و حتی از اکسیداتیو شدن آن جلوگیری کند. قیمت روغن‌زیتون نسبت به روغن‌های معمولی بالاتر است، اما بهتر است تا دیر نشده بیشتر هزینه کنیم و از خوراکی‌های مفید استفاده کنیم.

روغن کنجد

روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی است که از دانه کنجد به دست می‌آید و می‌تواند علاوه بر دفع سموم بدن، از افزایش چربی در بافت­هایی مانند کبد جلوگیری کند. این ماده دارای ویتامین E، ویتامین K است. اسیدهای چرب اولئیک و لینولئیک موجود در کنجد هم خاصیت ضدالتهابی دارند و هم از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کنند. یکی از مشکلاتی که روغن کنجد دارد این است که ممکن است زود فاسد شود؛ بنابراین باید به شرایط نگهداری و محل نگهداری آن توجه داشته باشید. روغن کنجد دارای دو نوع بوداده و معمولی است و به عنوان بهترین روغن برای کبد چرب شناخته می‌شود.

 

روغن حیوانی

برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند روغن حیوانی برای کبد چرب ضرر دارد، باید بدانید که روغن حیوانی از مواد طبیعی مانند شیر گاو، گوسفند یا بز تهیه می‌شود؛ بنابراین مصرف به‌اندازه آن از کبد چرب جلوگیری می‌کند. روغن حیوانی دارای ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، ویتامین D و ویتامین K است و خواص بسیار زیادی دارد. این روغن هم برای تقویت بینایی مفید است و هم برای تقویت و پاک‌سازی سیستم گوارشی و روده فواید زیادی دارد. روغن حیوانی می‌تواند کلسترول بد موجود در بدن را کاهش دهد و به همین خاطر یکی از روغن‌های سالم و ارگانیک است که برای کبد چرب مفید است.

آیا روغن حیوانی برای کبد چرب خوب است؟

تا اینجا درباره‌ی بهترین روغن برای کبد چرب صحبت کردیم و متوجه شدیم که یکی از انواع بهترین روغن برای کبد چرب روغن حیوانی است. چراکه دارای منشأ طبیعی و حیوانی بوده و مصرف به‌اندازه آن هیچ ضرری برای بدن انسان ندارد. اگر این سؤال برای شما پیش‌آمده که روغن حیوانی برای کبد چرب خوب است؟ باید بدانید که روغن حیوانی به میزان زیادی کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و باعث لاغری می‌شود.

بنابراین خود به‌تنهایی می‌تواند با بیماری کبد چرب مقابله کند. البته توصیه نمی‌کنیم که از روغن حیوانی به میزان زیاد استفاده کنید. مصرف بی‌رویه انواع روغن برای سلامت بدن مضر است و باعث چاقی می‌شود. اما اگر از روغن حیوانی به میزان مناسب استفاده کنید، مرتب ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید
می‌توانید مطمئن باشید که دچار بیماری‌هایی مانند کبد چرب نمی‌شوید. 

کلام پایانی

به دلیل شیوع بیماری‌هایی مانند کبد چرب بیماران و خانواده‌های آن‌ها به فکر تهیه بهترین روغن برای کبد چرب می‌افتند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی درباره‌ی این روغن‌هایی که در بازار موجود هستند و ضررهایی که برای بدن دارند می‌تواند
به این افراد کمک کند تا راحت‌تر بتوانند بهترین روغن برای کبد چرب را انتخاب کنند. در این مقاله درباره‌ی دلایل ابتدا به بیماری کبد چرب صحبت کردیم. چند تا از روغن‌های مفید که به عنوان بهترین روغن برای کبد چرب انتخاب می‌شوند را معرفی کردیم. از بین روغن‌های موجود در بازار می‌توان به
روغن‌های گیاهی مانند
روغن‌زیتون، کنجد، روغن کانولا و روغن‌های طبیعی مانند روغن حیوانی اشاره کرد که برای سلامت بدن و کبد چرب مفید هستند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا