اخبار برنجدانستنی هامقالات

برای از بین بردن کرم برنج چه باید کرد؟ {راه کارهای قطعی}

روش‌های تضمینی و خانگی از بین بردن شپشک برنج

 برای از بین بردن کرم برنج چه باید کرد؟ {راه کارهای قطعی}

حتما برای شما نیز اتفاق افتا‌ده است که برنجی را خریداری کنید که طعم و عطر بی نظیری دارد، اما بعد از چند وقت مشاهده کنید که کرم هایی در آن وجود دارد و استفاده‌کردن از برنج را مختل می کند. اگر به دنبال راه کارهای قطعی برای از بین بردن کرم و شپشک برنج هستید،
در این مطلب ما قصد داریم به تمامی این راه کارها بپردازیم پس با مجله‌ی بنکدارها همراه ما باشید.

نحوه متولد شدن کرم؛ موجود مرموزی که در برنج زندگی می کند

مهم تر از این که بدانید:
چگونه به از بین بردن کرم برنج بپردازید،
این است که متوجه شوید که اصلا این کرم در برنج چگونه به وجود می آید. کرم های داخل برنج به نام های دیگری مانند شپشک، جوجو و لارو نیز معرفی می شود. اگر شپشک ها را تا به امروز از نزدیک دید‌ه باشید، حشره‌هایی هستند به رنگ قهوه‌ای که در اکثر غلات مانند آرد، ماکارونی و انواع برنج رشد می کنند، اما منبع اصلی محل زندگی آنها، برنج است.

شپشک ها شروع به سوراخ کردن دانه‌های برنج می کنند. آن ها به نوعی به ساخت خانه برای متولد شد‌ن کرم ها می پردازند. حال می پرسید چگونه؟ شپشک ها به طور کلی بین 6 الی 8 هفته زندگی هستند. در این دوره‌ی زندگی کوتاه مدت اما آسیب بسیاری به برنج می رسانند. آن ها در دا‌نه‌های سور‌اخ‌شده، شروع به تخم گذاری می کنند تا فرزندان آن ها، کرم هایی باشند که طول عمر بسیاری دارند.

پس از باز‌شدن تخم ها، کرم های سفید رنگی لا‌به‌لای برنج ها دیده‌ می شوند. این کرم ها، نوزاد شپشک ها هستند و اگر صبر کنید تا دوره‌ی رشد آن ها تمام شود،
تبدیل به حشرات قهوه‌ای رنگ می‌شوند که همان شپشک های بالغ هستند. اگر به کشتن این حشرات در برنج اقدام نکنید، این دوره آنقدر ادامه پیدا می کند تا سرانجام تمامی برنج را فرا گر‌فته و دیگر نمی توانید از این محصول استفا‌ده کنید.

دردسر هایی که کرم های سفید در برنج با خود به همراه دارند

اگر هرچه سریع تر به کشتن کرم ها در برنج نپردازید، این حشرات موزی عوارض بسیاری را با خود به همراه دارند و کاملا می توانند زندگی شما را مختل کنند، مخصوصا اگر راهی را به بیرون از کیسه برنج پیدا کنند! در این بخش یک به یک عوارض را به شما معرفی می کنیم.

از بین بردن شپشک و جوجو برنج
از بین بردن شپشک و جوجو برنج

پاکسازی سخت تر

در صورتی که اقدام به از بین نبردن کرم ها در ابتدای دوره زندگیشان نکنید، پاکسازی برنج بسیار سخت می شود. از این رو می گوییم که پاکسازی مشکل می شود، زیرا پیدا‌کردن کرم ها بیش از قبل، وقت و دقت می خواهد. برای دسته افرادی که فکر می کنند که با‌شستن برنج این حشرات از بین می روند، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستند! کرم ها برنج هایی را برای رشد انتخاب می کنند که بدنه مستحکمی دارند. همین استحکام باعث می شود که در شستشو مشکلی برایشان به وجود نیاید.

در غذا مشاهده می شوند

اگر در وقت مناسبی نسبت به کشتن این حشرات اقدام نکنید، متاسفانه باید بگوییم که به غذا راه پیدا کرده و به هنگامی که در حال استفاده از غذا هستید، آن ها را مشاهده می کنید که قطعا تصویر خوشایندی نیست.

باعث ضرر مالی می شوند

از دیگر عوارضی که کرم برنج با خود به همراه دارد، عوارض مالی است؛ مخصوصا در حال حاضر که قیمت برنج تا حد زیادی افزایش پیدا کرده‌است. اگر به درستی اقدام به نابودی و دفع کرم ها نکنید، در انتها تنها برنج پودر شد‌ه برایتان می ماند و مجبور می شوید کل کیسه را دور بی اندازید.

چگونه از متولد شدن کرم ها در برنج جلوگیری کنیم؟ (از بین‌بردن کرم برنج پیش از تولد)

همیشه گفته‌اند که پیشگیری بهتر است درمان است! این موضوع در رابطه با آفات برنج نیز صدق می کند. این که شما بدانید:
چگونه از برنج نگهداری کنید تا نیازی به از بین بردن کرم ها نباشد،
بهتر از این است که نگران باشید که کرم ها تمامی دانه‌های برنج را از‌بین ببرند. موارد زیر را در نظر بگیرید تا از  متولد شدن کرم ها در داخل دانه های برنج جلوگیری کنید.

  • کیسه برنج را دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.
  • کیسه‌ی برنج را در ارتفاع قرار دا‌ده و آن را به دیوار نچسبانید.
  • به هیچ عنوان برنج را در کیسه های پلاستیکی نگهداری نکنید.
  • پس از خرید برنج، آن را به کیسه های 5 الی 10 کیلویی تقسیم کنید.
  • به هنگام تقسیم برنج، لا به لای آن حبه سیر بگذارید تا از رشد کرم ها جلوگیری شود. (نمک، فلفل، برگ بو، زنجبیل و برگ گردو نیز موثر هستند)
  • از جذب کننده های اکسیژن استفاده کنید تا کرم برنج در دانه ها رشد نکند. در ادامه با مقاله‌ی از بین بردن کرم و شپشک برنج با ما همراه باشید.

روش های خانگی و تضمینی از بین بردن کرم در برنج

هر زمان که مشاهده کردید که برنج‌های شما دچار کرم شده‌اند، باید حتما نسبت به
از بین بردن کرم برنج اقدام کنید. در این بخش راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که می توانید در خانه برای ازبین‌بردن شپشک در برنج استفاده کنید.

  1. برنج های خود را در یک پارچه تمیز زیر نور آفتاب قرار دهید. اگر متوجه شدید که آفتاب شدید است، برنج را در سایه قرار دهید زیرا آفتاب شدید باعث خرد شدن دانه های برنج می شود.
  2. برنج ها را الک کنید؛ این گونه شپشک ها از برنج جدا می شوند. می توانید لای برنج نمک بپاشید تا خرد نشوند.
  3. از فاصله چند سانتی متری روی برنج ها سشوار بگیرید تا حشرات از آن خارج شوند. به هیچ عنوان در داخل خانه این کار را نکنید؛ ترجیحا در فضایی باز مانند تراس، حیاط یا پشت بوم این کار را انجام دهید.
  4. اصلا و به هیچ عنوان از قرص برنج برای کشتن کرم ها استفاده نکنید. اثرات این قرص به داخل برنج نفوذ کرده و باعث مرگ و مسمویت افراد می شود.
  5. برنج را در فضایی آزاد روی یک پارچه تمیز پهن کنید. روی آن برگ بو، سیر خشک‌شده یا زنجبیل بریزید تا بوی آن ها حشرات را فراری دهد.
  6. اگر مقداری کم از برنج شما به شپشک ها آمیخته‌شده اند، می توانید آن ها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سپس برای دو الی 3 روز در فریزیر قرار دهید. پس از آن برنج را بیرون بیاورید تا به دمای اتاق برسد و سپس آن ها را بشویید
    تا حشرات مرده‌ از برنج جدا شوند.
  7. از کبریت یا جعبه‌ی کبریت برای فراری دا‌دن حشرات استفا‌ده کنید. کرم برنج از گوگرد متنفر است و با این کار می توانید آن ها را از برنج دور کنید.
    روشهای از بین بردن کرم برنج
    روشهای از بین بردن کرم برنج

از بین بردن شپشک برنج با آب جوش

برخی این نظر را دارند که کشتن کرن های برنج با آب جوش امکان پذیر است. متخصصان در این زمینه آزمایشی انجام داده‌اند که در آن نشان می دهد که این کار نتیجه‌ی مثبتی را با خود به همراه دارد. هنگامی که برنج را در آب جوش میریزد، شپشک ها و کرم ها نمی توانند به خوبی نفس بکشند.

این گونه شپشک ها به همراه کرم ها روی آب شناور می شوند. حال می توانید آنها را از برنج جدا کنید. ناگفته نماند که این روش پاسخی صد در صدی به ما نمی دهد، پس نمی توان گفت که می تواند تضمینی به شما بدهد که تمامی این حشرات از بین ببرد.

آیا تعویض گونی برای از بین بردن کرم برنج موثر است؟

اگر کرم در تمام گونی برنج شما تخم گذاری کند، محال است که با روش های گفته‌شده در مقاله‌ی:
از بین بردن شپشک برنج بتوانید از شرش خلاص شوید
و نیاز است که به کلی گونی را تعویض کنید. زیرا تخم حشرات در لا به لای گونی نیز قرار دارد. برای جا به جا کردن گونی، حتما برنج ها را در خارج از محیط خانه پهن کنید.

پهن کردن آن ها در داخل خانه باعث می شود تا کرم و شپشک ها در خانه پخش شوند که مشکلاتی نظیر خارش و حساسیت را با خود به همراه دارند. شایان ذکر است که برای تعویض گونی، حتما از گونی استفا‌ده کنید که تمیز باشد. می توانید آن را با ماشین لباسشویی بشویید تا از تمیز بودن آن اطمینان کامل را حاصل کنید. پس از انجام این کار، می توانید برنج هایی که شپشک ها در آنها از بین رفته‌اند را داخل کیسه‌ی تازه بریزید.

کلام پایانی

در این مطلب همان طور که اشاره‌کردیم، راه کارهای تضمینی بسیاری وجود دارد که شما می توانید از طریق آن ها اقدام‌ به
از بین بردن کرم و شپشک برنج کنید. با استفاده از روش های پیشگیری نیز می توانید به طور کلی از متولد شدن این حشرات موزی در کیسه برنج خود جلوگیری کنید. از این که در این مطلب ما را همراهی کردید، بسیار سپاس گذاریم و امیدوارم که مطالب ارائه‌شده برای شما کارساز باشد و برنج سالم را دوباره به شما باز گرداند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا